Δευτέρα, 7 Φεβρουαρίου 2011

Αίγυπτος...η άλλη πλευρά,ο δρόμος του πετρελαίου

Σημειώνεται ότι η Λιβύη, η Αλγερία και το Ιράν είναι από τους μεγαλύτερους πετρελαιοπαραγωγούς στον κόσμο, ενώ η Αίγυπτος μπορεί μεν να παράγει πολύ λίγο πετρέλαιο, μόλις 700.000 βαρέλια, ωστόσο είναι το πέρασμα -το Σουέζ- για το ένα δέκατο του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Το προσωρινό κλείσιμο των στενών του Σουέζ ή και η προσωρινή μη λειτουργία του πετρελαιαγωγού Suez-Mediterranean, που έχει κατασκευαστεί παράλληλα στο θαλάσσιο πέρασμα, προφανώς θα έχει επίδραση στην τιμή του πετρελαίου, όχι μόνο του αργού αλλά και διυλισμένων προϊόντων του. Αν και σε αντίθεση με τη μεγάλη κρίση του Σουέζ, το 1956, το πέρασμα έχει χάσει σε βαρύτητα για τα τάνκερ, αφού στο μεταξύ έχουν ανοίξει εναλλακτικοί δρόμοι, δεν παύει να είναι η πιο κοντινή -άρα και πιο συμφέρουσα- διαδρομή για το πετρέλαιο που παράγουν οι χώρες του Κόλπου και καταναλώνουν οι χώρες της Δύσης.

Πάντως, στη χειρότερη περίπτωση αν κλείσει το Σουέζ θα λείψουν προσωρινά από την αγορά τρία εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα – δύο εκ των οποίων μεταφέρονται με τάνκερ και ένα μέσω του αγωγού - από τα 87 που καταναλώνονται ημερησίως. Ο OPEC έχει ήδη ανακοινώσει ότι στην ανάγκη θα παράγει έξι εκατομμύρια βαρέλια περισσότερα την ημέρα, για να μην υπάρξει στενότητα στην αγορά. Για την ώρα, όμως, δεν υπάρχει τέτοια ανάγκη, όπως επιβεβαιώνει και η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ).
πηγή: ΑΥΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: