Τρίτη, 21 Δεκεμβρίου 2010

Η εξάρτηση της πείνας δεν κατευθύνεται από κάποια αίσθηση

Απλά όταν φαντασιώνεστε ότι τρώτε μια σοκολάτα δεν παχαίνετε! Ερευνητές του πανεπιστημίου Carnegie Mellon ανακοίνωσαν πρόσφατα ότι όταν οι άνθρωποι φαντάζονται ότι τρώνε ένα συγκεκριμένο είδος τροφής δεν αποκτούν την επιθυμία να το καταναλώσουν, σε αντίθεση με αυτούς που προσπαθούν να το βγάλουν από τη σκέψη τους.

Τα συμπεράσματα της έρευνας δημοσιεύονται στην επιστημονική επιθεώρηση Science.
Είναι εξαιρετικά διαδεδομένη η αντίληψη ότι σκεπτόμενοι, για παράδειγμα, ένα χάμπουργκερ θέλουμε οπωσδήποτε να το καταναλώσουμε. Υπάρχει μεγάλη φιλολογία για το ότι η σκέψη ή η φαντασίωση μιας τροφής διεγείρει την όρεξη.
Η πλειοψηφία των επιστημόνων διατηρεί την άποψη ότι η σκέψη για ένα φαγητό ή μια συγκεκριμένη τροφή θέτει σε λειτουργία την ίδια νευρολογική διαδικασία ωσάν να το τρώγαμε, το μυρίζαμε ή το βλέπαμε.
Ωστόσο ο Κάρει Μόρουετζ, που ήταν επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας και οι συνεργάτες του εκτιμούν ότι όσο ένα άτομο σκέφτεται περισσότερο τις τροφές που επιθυμεί και φαντασιώνεται μάλιστα την εμπειρία της δοκιμής τους, τόσο λιγότερο μειώνεται η επιθυμία του για τα συγκεκριμένα φαγητά.
Όταν σκεφτόμαστε μια τροφή ή ένα συγκεκριμένο φαγητό - τί γεύση έχει, πώς μυρίζει, τι εμφάνιση έχει- σίγουρα αυξάνεται η διάθεση μας να το δοκιμάσουμε. Εάν όμως φανταστούμε ότι όντως το τρώμε και αισθανόμαστε τη γεύση του τότε μειώνεται η διάθεση μας να το καταναλώσουμε, υποστηρίζει ο Μόρουετζ.
Στη διάρκεια ενός πειράματος, σε μια ομάδα ζητήθηκε να φανταστεί ότι τοποθετεί 33 νομίσματα σε ένα πλυντήριο. Σε μια άλλη ομάδα να φανταστεί ότι τοποθετεί 30 νομίσματα στο πλυντήριο και τα τρία τα χρησιμοποιεί για να αγοράσει καραμέλες με γέμιση σοκολάτας (M&M). Σε μια τρίτη ομάδα ζητήθηκε να βάλει τα τρία νομίσματα στο πλυντήριο και να χρησιμοποιήσει το σύνολο των 30 νομισμάτων για την αγορά των Μ&Μ τα οποία τρώει όλα μαζί.
Και στις τρεις ομάδες δόθηκε η δυνατότητα να φάνε όσα Μ&Μ ήθελαν από ένα μπολ που ήταν μπροστά τους. Η τρίτη ομάδα που είχε φαντασιωθεί ότι έφαγε όλες τις καραμελίστες, έφαγε τις λιγότερες έως και καμιά καραμέλα από το μπολ.
"Τα ευρήματά μας κατέγραψαν ότι η εξάρτηση δεν κατευθύνεται από την αίσθηση της όρασης, της οσμής ή της αφής αλλά επίσης και από το πώς επεξεργάζεται ο εγκέφαλος τη διαδικασία της κατανάλωσης", δήλωσε ο Τζοάκιμ Βοσγκεράου, επίκουρος καθηγητής μάρκετινγκ που συμμετείχε στην ερευνητική μελέτη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: